Praktische lessen
Zelf aan de slag

Somberheid

Beschrijving

Soms krijgt u in het leven te maken met tegenslagen of nare gebeurtenissen. Als u problemen of zorgen heeft, bijvoorbeeld met gezondheid, geld, werk of gezin, kunt u zich verdrietig voelen en somber zijn. Somberheid is heel normaal en hoort bij het leven. Het is een normale reacties op nare gebeurtenissen. Somberheid is vaak tijdelijk, maar kan ook terugkomen. Soms gaat het over in een depressie. Wanneer deze klachten lang aanhouden is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts.

 

Klachten

Kenmerken van somberheid:

  • verdrietig voelen
  • lusteloos zijn, weinig energie hebben
  • veel piekeren
  • moeite met slapen
  • gespannen of nerveus voelen

 

 Wat kunt u zelf doen

  • Kunt u oorzaken bedenken waardoor u zich somber voelt? Heeft u iets naars meegemaakt of heeft u een dierbaar iemand verloren? Als dat zo is, accepteer dan dat u hierover verdrietig bent.
  • Neem uw sombere gevoelens serieus en bagatelliseer dit niet. 
  • Gun jezelf de tijd om ingrijpende ervaringen te verwerken. Sta uzelf toe om verdrietig of boos te zijn en stel niet te hoge eisen aan uzelf. 
  • Praat met uw partner, familie of vrienden over uw gevoelens. Leg aan hen uit hoe u zich voelt.
  • Probeer zo veel mogelijk regelmaat in uw leven te houden:
    Ga op normale tijden naar bed.
    Eet drie keer per dag op vaste tijden.
    Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. 
    Blijf als het kan gewoon werken.
  • Zorg daarnaast voor afleiding en ontspanning door dingen te doen die u leuk of prettig vindt. 
  • Zorg dagelijks voor een halfuur extra lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld een halfuur wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Dan voelt u zich minder somber.
  • Ga bij vrienden langs, ook al ziet u er tegenop.

 

Tips voor naasten

  • Neem de somberheid serieus en probeer deze niet ‘weg te praten’.
  • Probeer uw partner, familielid of vriend(in) niet op te vrolijken. Dat werk averechts.
  • Geef geen adviezen of tips, maar bied een luisterend oor en toon begrip.
  • Toon betrokkenheid en belangstelling. Ga langs of bel op. Dat helpt, ook al is de reactie misschien niet meteen positief.
  • Ga samen iets simpels doen, bijvoorbeeld wandelen of winkelen.
  • Bied hulp bij huishoudelijke klussen, zoals schoonmaken of de was. Misschien heeft uw partner, familielid of vriend(in) daar zelf geen energie voor.
  • Maak duidelijk dat hij of zij altijd op u kan rekenen. Weet u niet wat u moet zeggen of doen? Zeg dit dan tegen hem of haar.
  • Zoek informatie over somberheid
  • Bewaak uw eigen grenzen en maak tijd voor uw eigen vrienden en hobby’s.
  • Zoek steun als het u te zwaar wordt. Bijvoorbeeld bij vrienden of de huisarts.

 

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:

PuntP

Fonds Psychische Gezondheid

Thuisarts.nl