Praktische lessen
Zelf aan de slag

Slaapproblemen

Beschrijving

Iedereen slaapt wel eens slecht, bijvoorbeeld als u een spannende dag te wachten staat of bij spanningen op het werk. Voor één of twee nachten is dat niet erg. Wanneer u een langere tijd minder goed slaapt kunnen verschillende klachten ontstaan. U kunt zich moe, lusteloos en onrustig voelen en u kunt zich moeilijker concentreren. Wanneer deze klachten lang aanhouden is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts.

                                                                                

Soorten

Er zijn verschillende soorten slaapstoornissen met uiteenlopende klachten.

Op deze pagina kunt u meer informatie vinden over slaapproblemen die te maken hebben met psychische klachten.

 

Klachten

Bij een slaapstoornis slaapt u te weinig of juist te veel. U kunt moeilijk in slaap komen, wordt gedurende u slaap te vaak wakker of wordt juist te vroeg wakker. U kunt zich moe, lusteloos en onrustig voelen en u kunt zich moeilijker concentreren. Dit heeft vaak een negatieve invloed op uw functioneren en uw stemming. Het kan leiden tot sombere gevoelens.

 

 

Oorzaken

Slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Soms zijn spanningen of zorgen de oorzaak. Als u gespannen bent of u ergens zorgen om maakt, is het lastig om in slaap te komen. Een hoge werkdruk, zorgen over geld, de opvoeding van uw kinderen of relatieproblemen kunnen ertoe leiden dat u gaat piekeren. Daardoor kunt u zich niet goed ontspannen en wordt u slaap negatief beïnvloed.

 

 

Wat kunt u zelf doen

Slaaptips algemeen

  • Sta elke dag ongeveer op dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed. Doe geen middagslaapjes.
  • Beweeg meer overdag
  • Gebruik ’s avonds geen koffie, thee, chocola, alcohol of zware maaltijden.
  •  Probeer geen slaap in te halen in het weekend.

 

Vóór het slapen

  • Tv of werk: stop een uur voor het slapen gaan met werken en kijk dan geen spannende films meer.
  • Ontspannen: ½ uur ontspanning bijvoorbeeld wandeling, rustige muziek, lezen, ontspanningsoefening, yoga, een douche of bad nemen kan helpen.
  •  Drinken: nuttig een warme drank bijvoorbeeld warme melk met honing, kruidenthee zoals lindebloesem of kamillethee met honing.
  • Slaapkamer: zorg voor een goed bed en genoeg frisse lucht in de slaapkamer, zorg dat je bed, dekbed of dekens niet te warm zijn.

 

Tips voor naasten

  • Praat met uw partner, collega of vriend(in) als u merkt dat het minder goed met hem/ haar gaat.
  • Stel u begripvol op, oordeel of veroordeel niet.
  • Motiveer uw partner, collega of vriend(in) om tips uit de lijst boven op te volgen of hulp te zoeken bij de huisarts.

 

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:

PuntP

Fonds Psychische Gezondheid