Praktische lessen
Zelf aan de slag

Depressie

Beschrijving

Wanneer u zich een langere tijd somber voelt kunt u depressieve klachten ontwikkelen. U kunt minder plezier hebben in de dingen die u doet, u voelt zich minder energiek en heeft last van negatieve gedachten en piekeren. Ook heeft u misschien allerlei lichamelijke klachten zoals spanning in de nek, schouders of hoofdpijn. Wanneer deze klachten lang aanhouden is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts.

 

Soorten

  • Depressieve stoornis
  • Dysthyme stoornis
  • Bipolaire stoornis
  • Psychotische depressie
  • Postnatale depressie
  • Seizoensgebonden depressie

 

 

Klachten

Daarnaast kun je last hebben van de volgende klachten:

 

Lichamelijke klachten:

  • Je hebt duidelijk minder eetlust en gewichtsverlies. Of omgekeerd: duidelijk meer eetlust en gewichtstoename, dit komt minder vaak voor;
  • Slaapproblemen: bijna elke dag heb je problemen met inslapen of doorslapen. Erg vroeg wakker worden, hoort hierbij. Ook extreem veel slapen kan een uiting van depressie zijn;
  • Je voelt je rusteloos en kan moeilijk stilzitten. Of omgekeerd: je hebt moeite om in beweging te komen en beweegt erg traag;
  • Je hebt bijna elke dag last van vermoeidheid of gebrek aan energie.

 

Psychische klachten:

  • Je kunt je slecht concentreren: waardoor tv-kijken of de krant lezen erg moeilijk is;
  • Je kan moeilijk beslissingen nemen, zelfs over kleine zaken zoals wat ga je straks gaat eten;
  • Je hebt moeite met onthouden;
  • Je ziet alleen nog maar de negatieve kanten zien en vergeet positieve kanten over jezelf, over anderen en over je toekomst.
  • Je voelt je bijna elke dag waardeloos of schuldig.
  • Je denkt vaak aan de dood of aan zelfmoord. Wanneer je je somber voelt, kun je soms denken dat het nooit meer beter zal gaan. Je voelt je hopeloos. Waardoor je misschien wel      denkt dat je beter af zult zijn als je niet meer leeft. Of dat het voor anderen beter is als jij er niet meer bent. Dit is een heel gevaarlijk kenmerk van depressie en belangrijk om met je behandelaar te bespreken.

 

 

Oorzaken

Een depressie kan veel vragen en emoties oproepen. Misschien voel jij je wel heel erg alleen. Of heb je het idee dat je de enige bent die dit overkomt. Niets is minder waar. Depressie komt veel voor: ongeveer 16 procent van de Nederlanders krijgt ooit een depressie. Dat betekent dat gemiddeld één van elke zes mensen ooit een depressie zal krijgen. Daarmee is depressie één van de meest voorkomende psychische aandoeningen. 

Of misschien vraag je je wel af waardoor je een depressie hebt. Vaak is het moeilijk te achterhalen waardoor je precies depressief bent geraakt. In de wetenschap wordt er vanuit gegaan dat er drie oorzaken van invloed zijn: dat zijn biologische, psychologische en sociale invloeden.

 

Biologische invloed: Erfelijkheid speelt een rol. In sommige families komen depressies vaak voor. De kans dat jij dan kwetsbaar bent om een depressie te ontwikkelen is groter dan in families waarin depressie nauwelijks voorkomt. 

 

Sociale invloed: Daarnaast is wat je meemaakt van belang. Als je veel vervelende gebeurtenissen meemaakt, zal je eerder een depressie ontwikkelen dan wanneer je nooit iets ernstig meemaakt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een echtscheiding, de dood van een naaste of een ernstig ongeluk.

 

Psychologische invloed: Ten slotte maakt het uit hoe je in het leven staat. Sommige mensen zien overal het zonnige van in. Bij ontslag richten ze zich makkelijk op een nieuwe loopbaan. Kortom, mensen met het motto: achter de wolken schijnt de zon. Je zult begrijpen dat zij makkelijk met tegenslagen omgaan.

Vaak is het zo dat een combinatie van bovenstaande invloeden maakt of iemand wel of niet depressief wordt. Ben je kwetsbaar voor depressie (door erfelijkheid) en denk je negatief? Dan zal je eerder depressief worden als je je baan verliest dan iemand die niet kwetsbaar is en erg positief denkt.

 

 

Wat kunt u zelf doen

  • Neem uw sombere gevoelens serieus en bagatelliseer dit niet. 
  • Gun jezelf de tijd om ingrijpende ervaringen te verwerken. Sta uzelf toe om verdrietig of boos te zijn en stel niet te hoge eisen aan uzelf. 
  • Praat met uw partner, familie of vrienden over uw gevoelens. Leg aan hen uit hoe u zich voelt.
  • Probeer zo veel mogelijk regelmaat in uw leven te houden:
    Ga op normale tijden naar bed.
    Eet drie keer per dag op vaste tijden.
    Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. 
    Blijf als het kan gewoon werken.
  • Zorg daarnaast voor afleiding en ontspanning door dingen te doen die u leuk of prettig vindt. 
  • Zorg dagelijks voor een halfuur extra lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld een halfuur wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Dan voelt u zich minder somber.
  • Ga bij vrienden langs, ook al ziet u er tegenop.

 

Tips voor naasten

  •  Probeer de depressie niet 'weg te praten' of iemand die depressief is op te vrolijken. Dat werkt juist averechts.
  • Geef geen adviezen en tips. Begrip, sympathie en een luisterend oor zijn het belangrijkst.
  • Bel regelmatig of ga op bezoek. Het helpt, al zult u misschien niet direct een positieve reactie krijgen.
  • Ga samen met degene die depressief is iets gewoons doen, zoals wandelen of winkelen. Niet voorstellen of vragen, maar doen.
  • Laat eventueel blijken dat u niet weet wat u moet zeggen of doen, maar dat de depressieve persoon altijd op u kan rekenen.
  • Zoek meer informatie over depressie. In de bibliotheek, de boekhandel of op internet.
  • Bied hulp bij huishoudelijke klussen zoals schoonmaken en de was, als iemand daar te weinig energie voor heeft.
  • Een depressie kan gepaard gaan met boze buien. Bedenk dat juist u het ‘doelwit' bent, omdat degene die depressief is zich bij u durft te uiten en veilig voelt.
  • Zoek zelf steun als het u te veel wordt.
  • Depressieve mensen vinden het vaak moeilijk om naar de huisarts te gaan. Ze hebben er geen energie voor, denken dat ze toch niet geholpen kunnen worden of vinden dat ze geen hulp waard zijn. Probeer de persoon in kwestie te bewegen om toch te gaan. U kunt ook voorstellen om mee te gaan.
  • Heeft iemand het over zelfdoding, twijfel dan niet en schakel hulp in. Bel de huisarts, PuntP of - bij spoed - de politie.

 

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:

PuntP

Fonds Psychische Gezondheid

Depressie.nl