Verdriet

In het kort

Een verbroken relatie, het verlies van een dierbare, een stevige ruzie of gekwetst worden zijn redenen waardoor je verdriet kunt voelen. Hoewel verdriet vaak een duidelijke oorsprong heeft en kortdurend is, kan het toch zijn dat onopgelost of opgekropt verdriet uiteindelijk kan leiden tot onder meer somberheid of depressie. Op een ‘goede’ manier verdrietig kunnen zijn kan daarom niet alleen helpen om je snel weer beter te voelen, maar ook om eventuele verdere klachten te voorkomen.

Wat is het?

Verdriet is een intense emotie die vaak het gevolg is van een vervelende, pijnlijke of teleurstellende gebeurtenis. Verdriet is een belangrijke basisemotie die symbool staat voor een moment van intens lijden waarbij we ons ongelukkig voelen.

Klachten

Zodra we verdrietig worden zullen we over het algemeen ons overmand met negatieve emoties voelen, eventueel aangevuld met huilen. Over het algemeen komt verdriet in een korte episode van enkele minuten of uren, maar het kan ook zijn dat een verdrietig gevoel voor meerdere dagen aanblijft. Het verschil met depressie zit in de duidelijkheid van de bron van het verdriet en dat je nog steeds in staat bent te genieten van mooie momenten.

Oorzaken

Verdriet heeft vaak een hele concrete oorsprong en is vaak een reactie. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Heftige gebeurtenissen zoals het verlies van een partner of gezinslid, relatieproblemen, problemen met werk of geldproblemen.
  • Een negatief zelfbeeld kan ook leiden tot verdriet. Je bent dan ontevreden met jezelf of weet niet goed wat je precies wilt nastreven in het leven.
  • Een persoonlijke gevoeligheid kan ook meespelen met verdriet. Sommige mensen zijn nou eenmaal gevoeliger dan anderen.

Tips en advies

Doordat verdriet vaak ontstaat als gevolg van een specifieke gebeurtenis of het ontbreken van een doel, zijn er enkele concrete dingen die je kan doen om je verdriet aan te pakken:

  • Gun jezelf de tijd verdrietig te zijn. Het is niet erg om je verdrietig te voelen. Sterker nog, verdriet zegt heel veel over wie we zijn, wat ons motiveert en wat we belangrijk vinden. Zo zal het verlies van een heel dierbaar iemand pijnlijker zijn dan dat van iemand die verder van je af staat. Het is de keerzijde van iets heel moois.
  • Onderzoek de oorsprong van je verdriet. Wat is de exacte reden dat je verdriet hebt? Door te weten waar het om gaat wordt het makkelijker om in te schatten of het een kwestie van tijd is, of om toch actiever te gaan zoeken naar steun of hulp.
  • Praat met je partner, familie of vrienden over je gevoelens. Leg aan hen uit hoe je je voelt. Praten lucht vaak op en het gevoel van steun is vaak van groot belang in het verwerken van je verdriet.
  • Leer actief te ontspannen en situaties te accepteren met een cursus mindfulness.
  • Vind je het moeilijk om erover te praten, schrijf het dan van je af. Door op te schrijven hoe jij je voelt en waar je over piekert helpt om je gevoelens te begrijpen, een plekje te bieden en mogelijk een oplossing te vinden.
  • Het gebrek aan ritme en gezondheid kan je verdriet verergeren. Probeer daarom, hoe moeilijk het ook is, zoveel mogelijk op elke dag op normale tijden naar bed te gaan en op te staan, op vaste tijden te eten en een half uur te bewegen.
  • Vermijd het gebruik van alcohol en drugs. Naast dat ze je verdriet waarschijnlijk alleen maar heviger maken, kan middelengebruik als afleiding van verdriet uiteindelijk leiden tot verslaving.
  • Zorg voor afleiding en ontspanning door dingen te doen die je leuk of prettig vindt. Probeer ook je vrienden te blijven zien, ook als je er een beetje tegenop ziet.
  • Misschien heb je specifieke vragen of onzekerheden omdat je als ouder van kinderen zelf last hebt van psychische klachten. Bekijk hier tien praktische tips die je kunnen helpen in het omgaan met je kinderen.
  • Ga naar de huisarts of vraag advies als je niet meer af komt van je verdriet en merkt dat je ook last krijgen van bijvoorbeeld depressiviteit of angsten.

Ken je iemand die verdriet ervaart?

Heb je een naaste die kampt met hevig verdriet? Ook dan zijn er enkele dingen die je kunt doen om de ander te helpen:

  • Neem het verdriet serieus en probeer deze niet ‘weg te praten’. Probeer ook niet overdreven vrolijk te doen en wees er zonder oordeel voor de ander. Een verdrietig iemand zoekt misschien niet per se naar een antwoord, maar wil gewoon zijn of haar gevoel er even laten zijn.
  • Bied een luisterend oor en toon begrip. Geef geen ongevraagde adviezen of tips en forceer de ander niet. Probeer de ander te assisteren waar kan.
  • Toon betrokkenheid en belangstelling. Ga langs of bel op. Dat helpt, ook al is de reactie misschien niet meteen positief.
  • Bied hulp aan bij huishoudelijke klussen, zoals schoonmaken of de was. Misschien heeft je partner, familielid of vriend(in) daar zelf geen energie voor.
  • Maak duidelijk dat hij of zij altijd op je kan rekenen. Weet je niet wat je moet zeggen of doen? Zeg dit dan ook tegen hem of haar.
  • Ga samen iets simpels doen, bijvoorbeeld wandelen of winkelen.
  • Hou natuurlijk ook jezelf in de gaten. Iemand helpen is prima, maar stel ook je grenzen aan wat jij aan kunt.
  • Kijk of je je naaste kan motiveren eens te spreken met de huisarts of vraag advies.

Wie kan ik bellen?

Mocht het je niet lukken om aan de hand van de tips en adviezen in dit artikel je verdriet te verminderen, of neemt je verdriet ook na een lange periode niet af, kijk dan naar andere mogelijkheden.

  • Probeer de diverse tips & oefeningen op MijniHelp.nl, waar je in eigen tempo zelfstandig handvatten leert om te kunnen omgaan met je verdriet.
  • Mocht je verdriet vaak terugkomen en ervoor zorgen dat je erg vaak somber bent? Kijk dan eventueel of de online zelfhulp cursus ‘Omgaan met somberheid’ wat voor je is.
  • Vraag een adviesgesprek bij Arkin Preventie (Arkin BasisGGz) aan via het volgende telefoonnummer: 020-5901330.
  • Neem contact op met je eigen huisarts of praktijkondersteuner GGZ.

Ervaringsverhaal

Binnenkort komt hier een filmpje.