Praktische lessen
Zelf aan de slag

Stress, somberheid en angst

Ingrijpende gebeurtenissen  zoals, ontslag, ziekte, ruzie en financiële problemen kunnen oorzaken van stress zijn. Ook een opstapeling van gebeurtenissen en irritaties, zoals vertraging met de tram, wachten bij de kassa, een zeurend kind, in de file staan of een vervelende opmerking van een collega kunnen allerlei klachten veroorzaken. Zoals slecht slapen, concentratieproblemen, lichamelijke klachten, hoofdpijn, moeheid, prikkelbaarheid en onzekerheid.

 

Op deze situaties reageert iedereen op zijn eigen manier. Sommige mensen kunnen zich hierdoor gestrest gaan voelen, overbelast en uitgeput wat kan uitmonden in overspannenheid of burn-out. Anderen kunnen zich somber of lusteloos gaan voelen en nergens meer zin in hebben. Of zich juist angstig, nerveus of paniekerig voelen.  

  

Hoe we met deze situaties omgaan bepaalt ook of we klachten krijgen. Bent u iemand die zich goed kan ontspannen, makkelijk zijn gevoel kan uiten en positief in het leven staat? Dan zult u wellicht minder last hebben van psychische klachten. Maar wanneer u zich moeilijk kan ontspannen, veel piekert en zich snel zorgen maakt dan zult u sneller uit balans zijn en meer klachten ervaren. Hier kunt u zelf iets aan doen! U kunt leren zich meer te ontspannen, beter u grenzen aan te geven, gezond te leven, leuke dingen te doen, op te komen voor uzelf en meer grip te krijgen op uw piekergedachten.

 

Als uw klachten ernstig zijn of lang duren en u zich zorgen maakt, neemt u dan contact op met uw huisarts.

 

Wanneer u behoefte hebt aan advies, steun of informatie bekijkt u dan hieronder de mogelijkheden.

 

Wat kunt u vinden op deze site?

 

Bovenin de balk vindt u een rubriek veel voorkomende psychische klachten. Hieronder vindt u informatie over klachten en oorzaken maar ook tips wat u zelf kunt doen.

 

Onder de rubriek informatie vindt u nuttige boekentips, websites en filmpjes.

 

Ook kunt u ervaringen van anderen lezen.

 

Woont u in Amsterdam dan kunt u hier terecht voor informatie en advies. U kunt bellen of een afspraak voor een adviesgesprek maken.

 

Wilt u een cursus volgen? Dit kan online, zelfstandig of met ondersteuning, en in uw eigen tijd. Meldt u aan voor de cursus Omgaan met stress. In deze cursus krijgt u in 4 lessen tips en informatie over stress. Door het doen van praktische oefeningen krijgt u meer zicht en grip op uw situatie.

Wilt u een groepscursus volgen kijkt u dan op de website van Arkin preventie voor het aanbod.