Geldstress loslaten

Bij het tankstation, in de supermarkt en bij je energierekening: overal betaal je meer dan een jaar geleden. Misschien kun je hierdoor momenteel niet leven zoals je wil. En dat kan zorgen voor stress.

Je inkomen kunnen we niet veranderen. Wel kunnen we je helpen om mentaal sterk te blijven.

 

Tip 1: Focus op jezelf

Als mens vergelijken we onszelf met anderen. Dat is heel normaal. Vroeger vergeleken we ons met de anderen om ons heen, maar door social media kun je jezelf nu met meer mensen vergelijken.

De valkuil? Je kunt gemakkelijker het gevoel krijgen dat je het veel minder hebt dan een ander. Maar is dat een eerlijke vergelijking? Waarschijnlijk niet. Want sommige mensen zetten niet altijd problemen op Facebook, maar plaatsen alleen maar als het goed met ze gaat.

Probeer het vergelijken los te laten. Zoom uit. Kijk wat je om je heen hebt en wat je daarmee kan. Zo zit je niet met je hoofd in de wereld van een ander, maar in die van jezelf.

 

Tip 2: Buig mee

In het leven moeten we ons telkens aanpassen. Als alles duurder wordt, ga je minder geld uitgeven. Als je tijdelijk je baan kwijtraakt, dan verdien je een tijdje wat minder.

Oftewel: als de situatie verandert, zul je zelf ook moeten veranderen.

Kijk of je kunt mee buigen, al is het maar tijdelijk. Dit doe je bijvoorbeeld door even niet meer uit te geven dan je hebt. Waarschijnlijk is dat niet leuk, maar je voorkomt onrust. Dat geeft je de ruimte om zelf jouw koers te bepalen.

 

Tip 3: Blijf in vorm

Geldstress is heel vermoeiend. Blijf daarom sterk in je hoofd en fit in je lijf. Dat geeft je de energie om aan de slag te gaan met de oorzaak van je geldstress.

De kans is daardoor groter dat je er sneller uitkomt. Je voorkomt dat je stress krijgt van stress (later hierover meer).

Werk dus aan je eigen veerkracht en bekijk eens of één van onze gratis zelfhulpcursussen je daarbij kunnen helpen:

  • Wil jij mentaal topfit zijn en daarmee jouw geldstress aanpakken? Kijk dan eens naar de cursus: Hoe gaat het met jou?”.
  • Wil je specifiek weten hoe je kunt omgaan met het gevoel van stress? Kijk dan eens naar deze gratis cursus, die je helpt omgaan met stress.
  • Voel je je erg somber en pieker je veel als gevolg van geldstress? Kijk dan eens naar de cursus: Omgaan met somberheid.

 

Tip 4: Spreek je uit

Praat eens met iemand over je geldstress. Dat lucht op. Die opluchting geeft je de ruimte om beter te werken aan een oplossing voor jouw geldsituatie.

Vind je dit moeilijk? Lees dan hoe je gemakkelijker kunt praten over gevoelens en beter grenzen aangeeft.

 

Tip 5: Leer stress begrijpen

Stress is een reactie op iets wat jou een last bezorgt. Je beseft je iets (bijvoorbeeld dat je geen geld hebt) en krijgt stress. Als stress ontstaat, ga je meestal proberen om iets te veranderen. Je hoofd wordt op scherp gezet.

Dit blijkt in de praktijk heel veel energie te kosten. In je hoofd (je richt je nog maar op één ding) en ook lichamelijk. Hiervan word je moe en heb je minder aandacht voor andere dingen.

Voor een keertje is dit niet erg. Problemen ontstaan als de stress lang aanhoudt. Omdat er geen oplossing is, blijf je scherp. Hierdoor blijf je er energie in steken. Je wordt moe en je bent minder scherp.

 

Tip 6:  Voorkom dat stress nog meer stress veroorzaakt

Wie stress heeft, gaat er veel op letten. Je gaat jezelf veel vragen stellen. Hoe hebben andere mensen het? Hoe geef ik mijn geld uit?

Onbewust ga je op zoek naar dingen die jouw geldstress bevestigen. Hierdoor blijf je er langer in hangen.

Bij sommige mensen zien we dat ze hun gedrag aanpassen. Bijvoorbeeld:

  • Iets leuks kopen om je beter te voelen
  • Een drankje extra drinken of meer roken (wat ook geld kost)
  • Uit schaamte minder contact met vrienden of familie, terwijl die mensen juist kunnen helpen.

De kans dat je uit de stressmodus komt, is hierbij kleiner.

 

Tip 7: Pak de controle terug

Heb je echt te weinig geld? Of dénk je dat je te weinig hebt? Bij veel mensen komt geldstress ook door het gebrek aan overzicht.

Zorg voor overzicht. Zo ontdek je of er echt te weinig geld is en waarop je zou kunnen besparen.

  • Pak een vel papier. Schrijf aan de linkerkant jouw vaste lasten zoals huur/hypotheek, gas, water, licht, telefoonkosten, internet, tv en verzekeringen.
  • Schrijf daaronder hoeveel je uitgeeft aan eten en drinken, abonnementen en lidmaatschappen.
  • Schrijf aan de rechterkant al jouw inkomsten per maand op
  • Vergelijk je uitgaven eens met je inkomsten. Zijn je inkomsten genoeg voor de uitgaven die je wil doen? Zijn er nog lasten waar je op kunt besparen? Heb je nog een spaarrekening die je kunt gebruiken?

Zodra je een overzicht hebt, weet je ook hoe de situatie er echt bij staat.

Dat lost niet direct je geldstress of het geldtekort op. Maar het geeft je direct inzicht waar jij winst kunt behalen. En doordat je inzicht hebt, krijg je de controle terug.

 

Tip 8: Maak gebruik van organisaties

In Nederland zijn er veel organisaties die zich richten op het praktische gedeelte van geldstress. Waar wij je tips hebben kunnen geven om je mentaal beter te voelen, zijn er vele organisaties die je kunnen helpen met geldproblemen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op:

  • 0800-8115.nl: (chatten, zelftest, telefoonnummer etc)
  • Hulp Bij Armoede: Kijk wat er in jouw buurt is om je te helpen met je geldproblemen
  • Juridisch loket: Juridische hulp bij incassotrajecten.
  • Jouw gemeente: Elke gemeente heeft een loket waarbij je terecht kan met advies over geldproblemen. Ga hiervoor naar de website van jouw eigen gemeente en bel het algemene nummer.